Träning på helgen

Hemkommen från ett svettigt och bra spinningpass på 60 min. Känner doften av grillen så magen kurrar lite extra nu, haha. Hoppas det serveras något gott :)

Innan har jag alltid haft lördagar och söndagar som vilodagar men på senaste tiden har jag vilat någon dag mitt i veckan och tränat lördag eller söndag istället. Nu när jag inte jobbar helger längre (och kan sova ut om jag vill!) är det riktigt skönt att träna just på helgen tycker jag. Det kan vara skönt att skippa en vardag när man har jobbat och istället träna en helgdag när man ändå oftast har så många timmar över. Ofta gör jag ändå inget direkt vettigt på helgen och blir lätt rastlös.

På gymmet har alla pass som är längre än 30 minuter pulsband att tillgå, vilket jag tycker är riktigt bra! Det gör passet både bättre och roligare! Det blir automatiskt mer fokus på träningen vilket även gör att det känns som att tiden går snabbare! Dessutom blir upplägget mycket bättre då man inte tar ut sig lika lätt i början och istället följer med i motstånd och hastighet på ett sätt som passar en själv. Vill man köra lite effektiv fettförbränning kan man se till att ligga på ungefär 75% av sin maxpuls.

Jag har aldrig testat min maxpuls och är inte heller jätteerfaren på detta med pulsband. Det finns rekommendationer att hitta på internet, på gymmet finns det naturligtvis också. Jag har dock märkt att rekommendationerna på internet skiljer sig lite från de på gymmet. Själv har jag kört 210 som maxpuls den senaste tiden men tycker att pulsen sticker iväg ganska fort trots att jag inte anstränger mig speciellt mycket. Jag har redan höjt från 200 (som var rekommendationerna på internet) till 210 men på inrådan av spinninginstruktören ska jag nästa gång testa 213 för att se om det blir någon skillnad.

Är det någon annan som tränar med puls- klocka eller band? Har ni samma problem? Vad är er maxpuls?


Bild: Traningsguide.se

Kommentarer
Postat av: Cherie Mårtensson - En blogg om mitt liv

Svar: Det känns som ett bra upplägg :) Ja jag kör bara en vilodag men med tanke på att detta är början av träningen kommer jag köra jättelätt träning vilket är lite som vila för mig. Jag vill vara igång så mycket som möjligt och behöver det såhär innan jag kommit igång helt. Därför hoppas jag att skadorna håller sig väck :)



Ah, håller tummarna för att allt går vägen för dig :)

2010-06-13 @ 20:15:41
URL: http://cheriemartensson.webblogg.se/
Postat av: Bloggarmaja

sv: Haha, skojjar du med mig? Det var därför jag gick dit, känner dem, haha :) vem är din bror?

2010-06-13 @ 20:19:38
URL: http://bloggarmaja.webblogg.se/
Postat av: Sara

Godkväll goding!

Hur är läget med dig?

Här är det perfekt, får ju sommarlov på onsdag så jag längtar ofantligt :D

2010-06-13 @ 21:02:49
URL: http://www.februaritjej.se
Postat av: Sandra Johansson - Vinn löparstrumpor i bloggen

Ja, tycker absolut att du ska testa måltidsersättning om du ibland inte hinner få i dig det du behöver. Lite pulver i en shaker blir ju inte lika mosigt som en banan om det ligger i väskan :)

2010-06-13 @ 21:10:43
URL: http://lajdidaj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback