Frukost


2 dl Proviva Hallon/Granatäpple  90 kcal

1 löskokt ägg 70,5 kcal

2 fullkornsmackor 175,5 kcal

tot: 336 kcal


De senaste veckorna har jag ägnat mig åt att räkna kalorier vid varje måltid, inte för att banta utan för att få bättre proportioner på portionerna och kontroll över vad jag faktiskt äter. Jag älskar verkligen pasta och många gånger kunde jag äta en full tallrik med bara snabbmakaroner (det var väldigt länge sen i och för sig, men ändå), vissa gånger åt jag inte ens sallad till maten. Men med tanke på att jag tränar cirka fem dagar i veckan så känns det nästan korkat rent ut sagt att inte bry sig mer än så om vad man äter. Maten som är så viktigt och grunden för hela träningen!

Jag är inte stenhård på decimalen när det gäller att räkna på måltiderna, vissa dagar äter jag mer än andra, men jag vill i alla fall ha en god uppfattning om vad jag stoppar i mig varje dag. Ofta kunde jag överportionera vissa saker helt i onödan, bara för att jag inte visste. Idag vet jag till exempel att 100 gram pasta är mellan 330-350 kcal och kan istället välja andra alternativ som innehåller färre kalorier och mättar bättre.

Det är inte så svårt som man tror, efter ett tag lär man sig med hjälp av ögonmått och vana. Jag har insett att jag inte alltid behöver vara mätt med en uppsvälld mage som följd, utan att det faktiskt räcker att äta lagom och regelbundet var tredje timme, ett äpple eller något annat mellanmål där i mellan.

Det är jättebra att äta nyttig mat och mindre bra att äta onyttig mat, men i slutändan är det faktiskt mängden kalorier man gör av med i förhållande till vad man äter som avgör om man går ner eller upp i vikt. Inkomster - utgifter, plus - minus.


Kommentarer
Postat av: Ine Henriksen

Sv: Jaa, det är alltid roligt att få paket hemskickat i brevlådan :)

Det va ett par solglasögon, en ring bland annat. Jag kommer visa det på bloggen sen!

Ha nu en riktigt fin dag!

Kramar

2010-05-11 @ 12:56:05
URL: http://inehenriksen.blogg.se/
Postat av: MyzaaN

snart lördag dui ;)

ska dock äta mitt på fredag ;D kram

2010-05-11 @ 13:52:15
URL: http://myzaans.se
Postat av: » P H O T O L E N S

SVAR: Tack så mycket!

Jag gillar din bloggdesign. :)

2010-05-11 @ 14:23:54
URL: http://photolens.blogg.se/
Postat av: LORISSA

sv: Tack, jag mår mycket bättre idag :)

hur är det med dig.?

2010-05-11 @ 14:54:41
URL: http://lorissalovebomb.se
Postat av: E M M A

sv: tack :)

okej ;D

2010-05-11 @ 15:23:05
URL: http://lifebyemma.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback